Taxatie Alfa Romeo GT 1300 Junior - OldtimerExpertise.be Skip to content

Alfa Romeo GT 1300 Junior

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 2: Uitstekend

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

Giulia-sedan. Zij waren de opvolgers van de Giulietta Sprint coupé.
De Alfa Romeo GT 1300 Junior was het instapmodel van het Alfa Romeo coupégamma. Het werd in 1965 geïntroduceerd als vervanging voor de 101-serie Giulia Sprint 1300, de laatste ontwikkeling van de Giulietta Sprint-serie.
De GT 1300 Junior was uitgerust met de 1300 (1290 cc) dubbele nokkenasmotor (74 mm boring x 75 mm slag), zoals gemonteerd op de Giulietta-serie auto's, maar herzien voor de 105-serie met kleinere poortafmetingen en andere modificaties. De kleinere motor werd geïntroduceerd om kopers in staat te stellen een Alfa Romeo coupé te kiezen en tegelijkertijd de hogere belastingen op de modellen met grotere cilinderinhoud te vermijden, vooral op de Italiaanse thuismarkt van Alfa Romeo.
De prestaties waren laag in vergelijking met andere modellen in de modellijn, met een totaal van 89 pk (66 kW; 90 pk). De topsnelheid van meer dan 160 km / u en een tijd van 0-100 km/u van 12,6 seconden waren echter zeer goed voor een volledig uitgeruste coupé met een motor met een cilinderinhoud van slechts 1300 cc.
De eerste geproduceerde GT 1300 Juniors waren gebaseerd op de Giulia Sprint GT, met een eenvoudiger interieur. Het belangrijkste externe kenmerk was de zwarte grille met slechts één horizontale chromen balk.
Samen met de Giulia 1300 Ti was de GT 1300 Junior een pionier in het gebruik van ATE-schijfremmen, zoals later in de 105-serie gemonteerd, ter vervanging van de Dunlop-schijven op eerdere auto's. De eerste paar GT 1300 Juniors misten een rembekrachtiger en hadden de lage achterwielkasten van de Giulia Sprint GT en Giulia Sprint GTV. Vanaf 1967 werd standaard een servostuur gemonteerd, samen met hogere wielkasten achter, zoals later toegepast op de 1750 GTV.
In 1968, gelijktijdig met de vervanging van de Giulia Sprint GT Veloce door de 1750 GTV, werd de GT 1300 Junior herzien met veel nieuwe onderdelen van de 1750 GTV.
In 1970 werd de Junior een tweede keer gereviseerd en kreeg hij dezelfde neusbehandeling als de 1750 GTV, zonder opstapje maar met slechts twee koplampen.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_105/115_Series_Coup%C3%A9s#GT_1300_Junior_(1965%E2%80%931977))

General Information

Alfa Romeo GT 1300 Junior

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

Giulia-sedan. Zij waren de opvolgers van de Giulietta Sprint coupé.
De Alfa Romeo GT 1300 Junior was het instapmodel van het Alfa Romeo coupégamma. Het werd in 1965 geïntroduceerd als vervanging voor de 101-serie Giulia Sprint 1300, de laatste ontwikkeling van de Giulietta Sprint-serie.
De GT 1300 Junior was uitgerust met de 1300 (1290 cc) dubbele nokkenasmotor (74 mm boring x 75 mm slag), zoals gemonteerd op de Giulietta-serie auto's, maar herzien voor de 105-serie met kleinere poortafmetingen en andere modificaties. De kleinere motor werd geïntroduceerd om kopers in staat te stellen een Alfa Romeo coupé te kiezen en tegelijkertijd de hogere belastingen op de modellen met grotere cilinderinhoud te vermijden, vooral op de Italiaanse thuismarkt van Alfa Romeo.
De prestaties waren laag in vergelijking met andere modellen in de modellijn, met een totaal van 89 pk (66 kW; 90 pk). De topsnelheid van meer dan 160 km / u en een tijd van 0-100 km/u van 12,6 seconden waren echter zeer goed voor een volledig uitgeruste coupé met een motor met een cilinderinhoud van slechts 1300 cc.
De eerste geproduceerde GT 1300 Juniors waren gebaseerd op de Giulia Sprint GT, met een eenvoudiger interieur. Het belangrijkste externe kenmerk was de zwarte grille met slechts één horizontale chromen balk.
Samen met de Giulia 1300 Ti was de GT 1300 Junior een pionier in het gebruik van ATE-schijfremmen, zoals later in de 105-serie gemonteerd, ter vervanging van de Dunlop-schijven op eerdere auto's. De eerste paar GT 1300 Juniors misten een rembekrachtiger en hadden de lage achterwielkasten van de Giulia Sprint GT en Giulia Sprint GTV. Vanaf 1967 werd standaard een servostuur gemonteerd, samen met hogere wielkasten achter, zoals later toegepast op de 1750 GTV.
In 1968, gelijktijdig met de vervanging van de Giulia Sprint GT Veloce door de 1750 GTV, werd de GT 1300 Junior herzien met veel nieuwe onderdelen van de 1750 GTV.
In 1970 werd de Junior een tweede keer gereviseerd en kreeg hij dezelfde neusbehandeling als de 1750 GTV, zonder opstapje maar met slechts twee koplampen.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_105/115_Series_Coup%C3%A9s#GT_1300_Junior_(1965%E2%80%931977))

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes

Wenst u een taxatie van uw youngtimer of oldtimer?

Laat uw gegevens hieronder na,
en wij contacteren u met meer informatie.