Skip to content

Amphicar-Eurocar 770

Kwaliteitsklasse taxatie

Kwaliteitsklasse 1-/2+. Zeer mooi exemplaar in quasi perfecte staat

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Amphicar (geïntroduceerd als Eurocar) was het levenswerk van de auto-ontwerper Hans Trippel (1908-2001), die zich tot op hoge leeftijd bezighield met het maken van amfibievoertuigen. De Amphicar is de enige amfibieauto die in serie is gemaakt, althans voor particulier gebruik.
De carrosserie kwam uit West-Berlijn, de motor uit Engeland en er kwamen zelfs onderdelen uit (het voormalig) Oost-Duitsland. De auto werd geassembleerd in (het westelijk deel van) Berlijn.
Er zijn 3878 exemplaren geproduceerd de verkoop viel tegen, onder meer door de hoge prijs van ruim 10.000 Duitse mark. Ook was de Amphicar geen comfortabele auto en waren de prestaties op de weg niet erg goed, met een topsnelheid van 105 km/u op het land en 12 km/u op het water. Bij gebrek aan een roer moest er 'gewoon' met de voorwielen gestuurd worden, zodat de 'boot' niet erg wendbaar was. Daarnaast was de auto niet absoluut waterdicht en vergde een tochtje op het water veel onderhoud. Toch wist een Amphicar in 1962 het Kanaal over te steken.
In 1967 overleed een van de belangrijkste investeerders. En toen in 1968 de Amerikaanse wetgeving strenger werd gemaakt, viel het doek.
De auto was verkrijgbaar in vier kleuren. Hij had een aangepaste Porsche-versnellingsbak en een Triumph-motor. Onder liefhebbers van oude auto's is de Amphicar nog steeds in trek.
(bron: www.amphicar.nu)

General Information

Amphicar-Eurocar 770

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Amphicar (geïntroduceerd als Eurocar) was het levenswerk van de auto-ontwerper Hans Trippel (1908-2001), die zich tot op hoge leeftijd bezighield met het maken van amfibievoertuigen. De Amphicar is de enige amfibieauto die in serie is gemaakt, althans voor particulier gebruik.
De carrosserie kwam uit West-Berlijn, de motor uit Engeland en er kwamen zelfs onderdelen uit (het voormalig) Oost-Duitsland. De auto werd geassembleerd in (het westelijk deel van) Berlijn.
Er zijn 3878 exemplaren geproduceerd de verkoop viel tegen, onder meer door de hoge prijs van ruim 10.000 Duitse mark. Ook was de Amphicar geen comfortabele auto en waren de prestaties op de weg niet erg goed, met een topsnelheid van 105 km/u op het land en 12 km/u op het water. Bij gebrek aan een roer moest er 'gewoon' met de voorwielen gestuurd worden, zodat de 'boot' niet erg wendbaar was. Daarnaast was de auto niet absoluut waterdicht en vergde een tochtje op het water veel onderhoud. Toch wist een Amphicar in 1962 het Kanaal over te steken.
In 1967 overleed een van de belangrijkste investeerders. En toen in 1968 de Amerikaanse wetgeving strenger werd gemaakt, viel het doek.
De auto was verkrijgbaar in vier kleuren. Hij had een aangepaste Porsche-versnellingsbak en een Triumph-motor. Onder liefhebbers van oude auto's is de Amphicar nog steeds in trek.
(bron: www.amphicar.nu)

General Information