Skip to content

BMW 3.0 CS E9

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 2: Uitstekend

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De BMW New Six CS (interne naam BMW E9) was een tweedeurs coupé gebouwd voor BMW, door Karmann van 1968 tot 1975. De ontwikkeling was gebaseerd op de BMW 2000CS coupé, die werd vergroot om plaats te kunnen bieden aan de BMW M30 6-in-lijn motor van de E3 sedan.
Het E9-platform, met name de 3.0 CSL-homologatiespecial in het bijzonder, was zeer succesvol in de racerij, vooral in het European Touring Car Championship en de Deutsche Rennsport Meisterschaft. Dit hielp om de status van BMW als sportieve rijdersauto te vestigen.
De 2800CS gebruikte de 2788 cc (170,1 cu in) versie van de motor die werd gebruikt in de E3-sedans. De motor produceerde 170 pk (130 kW) bij 6000 omwentelingen per minuut.
De 2800CS werd in 1971 vervangen door de 3.0 CS en 3.0CSi. De motor was uitgeboord om een cilinderinhoud van 2 986 cc (182,2 cu in) te geven, en werd aangeboden met een compressieverhouding van 9,0:1, dubbele carburateurs en 180 pk. (130 kW) bij 6000 omwentelingen per minuut in de 3.0 CS of een 9,5: 1 compressieverhouding, Bosch D-Jetronic brandstofinjectie en 200 pk (150 kW) bij 5 500 omwentelingen per minuut in de 3.0 CSi.
De 3.0 CSL ten slotte, werd geïntroduceerd in mei 1972 en was een speciale homologatie die werd gebouwd om de auto in aanmerking te laten komen voor racen in het European Touring Car Championship. De "L" in de aanduiding betekende "leicht" (licht), in tegenstelling tot andere BMW-aanduidingen, waar het "lang" (lang) betekende. De lichtheid werd bereikt door dunner staal te gebruiken om de carrosserie te bouwen, de bekleding en geluidsisolatie te verwijderen, aluminium deuren, motorkappen en kofferdeksels te gebruiken en perspex zijruiten te gebruiken.
De vijfhonderd 3.0CSL's die naar het Verenigd Koninkrijk werden geëxporteerd, waren niet zo licht als de andere, aangezien de importeur erop had aangedrongen de geluidsisolatie, elektrische ramen en standaard E9-bumpers van deze auto's te behouden.

Er werden 30 746 E9 gebouwd, waarvan 3 667 CS Automatic voor de Europese markt (408 stuks in 1975).
(bron: https://classiccars.fandom.com/wiki/BMW_E9, info eigenaar)

General Information

BMW 3.0 CS E9

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De BMW New Six CS (interne naam BMW E9) was een tweedeurs coupé gebouwd voor BMW, door Karmann van 1968 tot 1975. De ontwikkeling was gebaseerd op de BMW 2000CS coupé, die werd vergroot om plaats te kunnen bieden aan de BMW M30 6-in-lijn motor van de E3 sedan.
Het E9-platform, met name de 3.0 CSL-homologatiespecial in het bijzonder, was zeer succesvol in de racerij, vooral in het European Touring Car Championship en de Deutsche Rennsport Meisterschaft. Dit hielp om de status van BMW als sportieve rijdersauto te vestigen.
De 2800CS gebruikte de 2788 cc (170,1 cu in) versie van de motor die werd gebruikt in de E3-sedans. De motor produceerde 170 pk (130 kW) bij 6000 omwentelingen per minuut.
De 2800CS werd in 1971 vervangen door de 3.0 CS en 3.0CSi. De motor was uitgeboord om een cilinderinhoud van 2 986 cc (182,2 cu in) te geven, en werd aangeboden met een compressieverhouding van 9,0:1, dubbele carburateurs en 180 pk. (130 kW) bij 6000 omwentelingen per minuut in de 3.0 CS of een 9,5: 1 compressieverhouding, Bosch D-Jetronic brandstofinjectie en 200 pk (150 kW) bij 5 500 omwentelingen per minuut in de 3.0 CSi.
De 3.0 CSL ten slotte, werd geïntroduceerd in mei 1972 en was een speciale homologatie die werd gebouwd om de auto in aanmerking te laten komen voor racen in het European Touring Car Championship. De "L" in de aanduiding betekende "leicht" (licht), in tegenstelling tot andere BMW-aanduidingen, waar het "lang" (lang) betekende. De lichtheid werd bereikt door dunner staal te gebruiken om de carrosserie te bouwen, de bekleding en geluidsisolatie te verwijderen, aluminium deuren, motorkappen en kofferdeksels te gebruiken en perspex zijruiten te gebruiken.
De vijfhonderd 3.0CSL's die naar het Verenigd Koninkrijk werden geëxporteerd, waren niet zo licht als de andere, aangezien de importeur erop had aangedrongen de geluidsisolatie, elektrische ramen en standaard E9-bumpers van deze auto's te behouden.

Er werden 30 746 E9 gebouwd, waarvan 3 667 CS Automatic voor de Europese markt (408 stuks in 1975).
(bron: https://classiccars.fandom.com/wiki/BMW_E9, info eigenaar)

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes