Skip to content

Chrysler New Yorker

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 2-: Net niet uitstekend

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Chrysler New Yorker is een automodel dat van 1940 tot 1996 door Chrysler werd geproduceerd en tientallen jaren dienst deed als vlaggenschipmodel van het merk, of als junior sedan van het luxe merk Chrysler Imperial. Een uitrustingsniveau genaamd de "New York Special" verscheen voor het eerst in 1938 en de naam "New Yorker" debuteerde in 1939. De naam New Yorker hielp het merk Chrysler te definiëren als een maker van luxe modellen.
De New Yorker was het beste van alles wat Chrysler te bieden had op het gebied van stijl, comfort en prestige, zowel als vierdeurs sedan, tweedeurs coupé en de tweedeurs cabriolet. Hij werd oorspronkelijk aangeboden met de 298,7 cu in (4,9 L) Straight Eight gedeeld met de Imperial, en na de oorlog, toen de 331 cu in (5,4 L) FirePower V8 werd geïntroduceerd, was de New Yorker een van de eersten die met deze motor werd uitgerust. Tijdens de jaren 1940 bood de New Yorker een stationwagenplatform aan met een "woodie" -uiterlijk dat bekend werd als de Chrysler Town and Country. Naarmate de tijd verstreek en de smaak van de klant veranderde in de richting van kleinere, zuinigere voertuigen die op de markt kwamen, werd de New Yorker kleiner en schakelde hij over op voorwielaandrijving in de jaren tachtig, terwijl hij nog steeds een luxueuze omgeving bood.
In 1960 werd de monoque carrosserie geintroduceerd voor de New Yorker. De motor had een vermogen van 350 pk (261 kW). Vanaf 1960 namen alle Chrysler-modellen het grille-uiterlijk over van de Chrysler 300F. De achterste kuipstoelen die beschikbaar waren op het prestatiemodel 300 werden ook aangeboden op de New Yorker Custom coupé.
De New Yorker kreeg in 1961 een nieuwe grille, schuine koplampen, een continentale kit op de kofferklep.
Het programma om geheel nieuwe Chryslers voor het modeljaar 1962 te maken, werd abrupt geannuleerd in 1960. Het alternatief, zoals beschreven door Chrysler-ontwerper Jeffrey I. Godshall in zijn artikel in het decembernummer (1994) van Collectible Automobile, was om in plaats daarvan met de Chrysler’s full-sized 1961 modellen een "mix-and-match" te doen, om zo de 1962 Chryslers te creëren. Tijdens het modeljaar 1962 zouden New Yorkers alleen als 4-deurs modellen worden aangeboden.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_New_Yorker#1960%E2%80%931962)

General Information

Chrysler New Yorker

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Chrysler New Yorker is een automodel dat van 1940 tot 1996 door Chrysler werd geproduceerd en tientallen jaren dienst deed als vlaggenschipmodel van het merk, of als junior sedan van het luxe merk Chrysler Imperial. Een uitrustingsniveau genaamd de "New York Special" verscheen voor het eerst in 1938 en de naam "New Yorker" debuteerde in 1939. De naam New Yorker hielp het merk Chrysler te definiëren als een maker van luxe modellen.
De New Yorker was het beste van alles wat Chrysler te bieden had op het gebied van stijl, comfort en prestige, zowel als vierdeurs sedan, tweedeurs coupé en de tweedeurs cabriolet. Hij werd oorspronkelijk aangeboden met de 298,7 cu in (4,9 L) Straight Eight gedeeld met de Imperial, en na de oorlog, toen de 331 cu in (5,4 L) FirePower V8 werd geïntroduceerd, was de New Yorker een van de eersten die met deze motor werd uitgerust. Tijdens de jaren 1940 bood de New Yorker een stationwagenplatform aan met een "woodie" -uiterlijk dat bekend werd als de Chrysler Town and Country. Naarmate de tijd verstreek en de smaak van de klant veranderde in de richting van kleinere, zuinigere voertuigen die op de markt kwamen, werd de New Yorker kleiner en schakelde hij over op voorwielaandrijving in de jaren tachtig, terwijl hij nog steeds een luxueuze omgeving bood.
In 1960 werd de monoque carrosserie geintroduceerd voor de New Yorker. De motor had een vermogen van 350 pk (261 kW). Vanaf 1960 namen alle Chrysler-modellen het grille-uiterlijk over van de Chrysler 300F. De achterste kuipstoelen die beschikbaar waren op het prestatiemodel 300 werden ook aangeboden op de New Yorker Custom coupé.
De New Yorker kreeg in 1961 een nieuwe grille, schuine koplampen, een continentale kit op de kofferklep.
Het programma om geheel nieuwe Chryslers voor het modeljaar 1962 te maken, werd abrupt geannuleerd in 1960. Het alternatief, zoals beschreven door Chrysler-ontwerper Jeffrey I. Godshall in zijn artikel in het decembernummer (1994) van Collectible Automobile, was om in plaats daarvan met de Chrysler’s full-sized 1961 modellen een "mix-and-match" te doen, om zo de 1962 Chryslers te creëren. Tijdens het modeljaar 1962 zouden New Yorkers alleen als 4-deurs modellen worden aangeboden.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_New_Yorker#1960%E2%80%931962)

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes