Skip to content

Citroën HY Kampeerwagen

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 3: Goed

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Citroën Type H - zoals de oorspronkelijke Franse benaming luidt - is een ontwerp van Citroën, waaronder diverse varianten, waaronder de HY als bekendste, werden geproduceerd tussen 1947 en 1982. Dit type was de opvolger van de sinds 1937 bestaande TUB (Traction Utilitairé de type B). In de volksmond wordt dit type ook wel Citroën HY of Citroën H Van (Engelstalige benaming) genoemd. Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de H een bekende verschijning in Europa. De auto bleef 34 jaar lang vrijwel onveranderd in productie, een record voor een bestelwagen.
Het type H werd ontworpen door Pierre Franchiset en is het achtste project van Citroën; daarom werd gekozen om het ontwerp als typenaam de achtste letter van het alfabet, de H, te geven. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving), en was afgeleid van de Traction Avant. De H was evenals deze personenwagen voorzien van een zelfdragende carrosserie. Het voordeel hiervan was dat een H vrij gemakkelijk kon worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen; hierbij behoefden alleen de bedrading en de remleidingen te worden verlengd. Verder had de auto een vlakke lage laadvloer, doordat de cardanaandrijving vanwege de voorwielaandrijving ontbrak. Voor de carrosserie was gekozen voor geribbelde stalen beplating, waardoor dunne plaat kon worden gebruikt en gewicht kon worden bespaard.
Aanvankelijk was de H uitgerust met de 1911cc-motor uit de Traction Avant, echter met een lager vermogen van 35 pk. In 1964 werd deze motor vervangen door een 1628 cc-motor met 45 pk waarbij de wagen het type HY 72 kreeg. Eind 1966 werd opnieuw de 1911cc-motor weer toegepast, maar met een vermogen van 58 pk, en waarbij de typeaanduiding HY 78 werd geïntroduceerd. Ook dieselmotoren kwamen vanaf de jaren 60 ter beschikking, maar deze uitvoeringen waren niet erg populair. Voor de VS verscheen het type HY 80.
Tussen 1963 en 1970 werd de H ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. In totaal werden in Amsterdam ruim 10.000 HY-bussen geassembleerd.[2] Op 14 december 1981 stopte de productie van de H. In totaal werden 473.289 exemplaren gefabriceerd.
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_H)

General Information

Citroën HY Kampeerwagen

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Citroën Type H - zoals de oorspronkelijke Franse benaming luidt - is een ontwerp van Citroën, waaronder diverse varianten, waaronder de HY als bekendste, werden geproduceerd tussen 1947 en 1982. Dit type was de opvolger van de sinds 1937 bestaande TUB (Traction Utilitairé de type B). In de volksmond wordt dit type ook wel Citroën HY of Citroën H Van (Engelstalige benaming) genoemd. Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de H een bekende verschijning in Europa. De auto bleef 34 jaar lang vrijwel onveranderd in productie, een record voor een bestelwagen.
Het type H werd ontworpen door Pierre Franchiset en is het achtste project van Citroën; daarom werd gekozen om het ontwerp als typenaam de achtste letter van het alfabet, de H, te geven. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving), en was afgeleid van de Traction Avant. De H was evenals deze personenwagen voorzien van een zelfdragende carrosserie. Het voordeel hiervan was dat een H vrij gemakkelijk kon worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen; hierbij behoefden alleen de bedrading en de remleidingen te worden verlengd. Verder had de auto een vlakke lage laadvloer, doordat de cardanaandrijving vanwege de voorwielaandrijving ontbrak. Voor de carrosserie was gekozen voor geribbelde stalen beplating, waardoor dunne plaat kon worden gebruikt en gewicht kon worden bespaard.
Aanvankelijk was de H uitgerust met de 1911cc-motor uit de Traction Avant, echter met een lager vermogen van 35 pk. In 1964 werd deze motor vervangen door een 1628 cc-motor met 45 pk waarbij de wagen het type HY 72 kreeg. Eind 1966 werd opnieuw de 1911cc-motor weer toegepast, maar met een vermogen van 58 pk, en waarbij de typeaanduiding HY 78 werd geïntroduceerd. Ook dieselmotoren kwamen vanaf de jaren 60 ter beschikking, maar deze uitvoeringen waren niet erg populair. Voor de VS verscheen het type HY 80.
Tussen 1963 en 1970 werd de H ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. In totaal werden in Amsterdam ruim 10.000 HY-bussen geassembleerd.[2] Op 14 december 1981 stopte de productie van de H. In totaal werden 473.289 exemplaren gefabriceerd.
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_H)

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes