Skip to content

Oldsmobile Cutlass Supreme

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 3: Goed

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Oldsmobile Cutlass Supreme is een middelgrote auto geproduceerd door Oldsmobile tussen 1966 en 1997. Hij werd gepositioneerd als een premium aanbod aan de top van het Cutlass-assortiment. Het begon als een uitrustingspakket, ontwikkelde zijn eigen daklijn en groeide halverwege de jaren zeventig uit tot niet alleen de meest populaire Oldsmobile, maar ook het best verkochte model in zijn klasse.
De Supreme werd geproduceerd als een tweedeurs hardtop, sedan en stationwagen met achterwielaandrijving tot in de jaren tachtig, en een cabriolet tot 1972. In 1988 probeerde Oldsmobile te profiteren van de merkwaarde van het merk Cutlass Supreme door het te vervangen door een kleiner formaat voorwielaangedreven model gebaseerd op het GM10 platform W-platform.
Toen de productie eindigde, was er geen directe vervanging voor de Cutlass Supreme, hoewel de Intrigue die voor 1998 werd geïntroduceerd, qua grootte en prijs was ontworpen om alle Cutlass-modellen te vervangen.
Supreme interieurs waren luxueuzer dan die van andere Cutlass-modellen, met een keuze uit een Custom Sport sedan-zitbank met armleuning in Osborne-stof of Marokkaans vinyl of, zonder extra kosten (alleen op coupés en cabrio's), Strato-kuipstoelen in Marokkaans vinyl. Tegen meerprijs verkrijgbaar bij de kuipstoelen was een middenconsole met op de vloer gemonteerde shifter waarvoor de Turbo Hydra-Matic-transmissie ook kon worden gebruikt met de Hurst Dual-Gate-shifter die gewoonlijk wordt aangetroffen in de musclecar van de divisie, de Oldsmobile 442.
1972 was het enige jaar waarin de Cutlass Supreme sedan-hardtop kon worden uitgerust met de L75 455 en M20 vierversnellingsbak, en er werden slechts 77 van deze auto's geproduceerd. Alle 1972 L75 455/M20 auto's gebruikten de grotere 2.07 kleppen en de W30 automatische nokkenas. Dit gaf de L75 455/M20 auto's 270 netto pk's, in tegenstelling tot de TH400 automatisch uitgeruste L75 auto's, die 250 netto pk's produceerden.
1972 was ook het laatste jaar voor Olds om de Cutlass Supreme convertible aan te bieden, tot 1990. In het laatste jaar was het de best verkochte convertible in de VS, met 11.571 verkochte exemplaren, of 16% van de markt.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Cutlass_Supreme#Second_generation_(1968%E2%80%931972)

General Information

Oldsmobile Cutlass Supreme

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Oldsmobile Cutlass Supreme is een middelgrote auto geproduceerd door Oldsmobile tussen 1966 en 1997. Hij werd gepositioneerd als een premium aanbod aan de top van het Cutlass-assortiment. Het begon als een uitrustingspakket, ontwikkelde zijn eigen daklijn en groeide halverwege de jaren zeventig uit tot niet alleen de meest populaire Oldsmobile, maar ook het best verkochte model in zijn klasse.
De Supreme werd geproduceerd als een tweedeurs hardtop, sedan en stationwagen met achterwielaandrijving tot in de jaren tachtig, en een cabriolet tot 1972. In 1988 probeerde Oldsmobile te profiteren van de merkwaarde van het merk Cutlass Supreme door het te vervangen door een kleiner formaat voorwielaangedreven model gebaseerd op het GM10 platform W-platform.
Toen de productie eindigde, was er geen directe vervanging voor de Cutlass Supreme, hoewel de Intrigue die voor 1998 werd geïntroduceerd, qua grootte en prijs was ontworpen om alle Cutlass-modellen te vervangen.
Supreme interieurs waren luxueuzer dan die van andere Cutlass-modellen, met een keuze uit een Custom Sport sedan-zitbank met armleuning in Osborne-stof of Marokkaans vinyl of, zonder extra kosten (alleen op coupés en cabrio's), Strato-kuipstoelen in Marokkaans vinyl. Tegen meerprijs verkrijgbaar bij de kuipstoelen was een middenconsole met op de vloer gemonteerde shifter waarvoor de Turbo Hydra-Matic-transmissie ook kon worden gebruikt met de Hurst Dual-Gate-shifter die gewoonlijk wordt aangetroffen in de musclecar van de divisie, de Oldsmobile 442.
1972 was het enige jaar waarin de Cutlass Supreme sedan-hardtop kon worden uitgerust met de L75 455 en M20 vierversnellingsbak, en er werden slechts 77 van deze auto's geproduceerd. Alle 1972 L75 455/M20 auto's gebruikten de grotere 2.07 kleppen en de W30 automatische nokkenas. Dit gaf de L75 455/M20 auto's 270 netto pk's, in tegenstelling tot de TH400 automatisch uitgeruste L75 auto's, die 250 netto pk's produceerden.
1972 was ook het laatste jaar voor Olds om de Cutlass Supreme convertible aan te bieden, tot 1990. In het laatste jaar was het de best verkochte convertible in de VS, met 11.571 verkochte exemplaren, of 16% van de markt.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Cutlass_Supreme#Second_generation_(1968%E2%80%931972)

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes