Taxatie Pontiac Trans AM - OldtimerExpertise.be Skip to content

Pontiac Trans AM Black & Gold

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 3: Goed

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Pontiac Firebird is een Amerikaanse auto die werd gebouwd en geproduceerd door Pontiac van 1967 tot 2002. Hij was ontworpen om te concurreren met de Ford Mustang. De introductie gebeurde op 23 februari 1967, vijf maanden na de Camaro van Chevrolet, waar hij zijn platform mee deelde. Dit viel ook samen met de release van de 1967 Mercury Cougar, Ford's upscale, platform-sharing versie van de Mustang.
De naam "Firebird" werd eerder ook gebruikt door GM voor de General Motors Firebird in de jaren 1950 en begin jaren 1960 concept cars.
Het debuut van de tweede generatie voor het modeljaar 1970 werd uitgesteld tot 26 februari 1970, vandaar de populaire aanduiding als 1970½ model, terwijl overgebleven 1969's in de vroege Pontiac literatuur werden vermeld zonder aanduiding van het modeljaar. Deze generatie Firebirds was alleen leverbaar als coupé; cabrioletten waren pas opnieuw leverbaar vanaf 1989.
Pontiac vierde haar 50ste verjaardag in 1976. Om deze gebeurtenis te herdenken, onthulde Pontiac een speciale Trans Am optie op de 1976 Chicago Auto Show. Gespoten in zwart met gouden accenten, was dit het eerste "jubileum" Trans Am pakket en de eerste productie “Black & Gold” special edition. Een verwijderbare T-top ontwikkeld door Hurst zou op alle Y82 LE T/A's worden gemonteerd, maar bleek problematisch bij de installatie en kwaliteitscontrole, waardoor sommige Y82's niet werden geleverd met het Hurst T-top dak. Alle Hurst T-top uitgeruste auto's werden gebouwd in de Norwood (Ohio) fabriek. Het werd een beschikbare optie voor andere Firebirds in 1977.
De Firebird kreeg zijn meest herkenbare voorkant voor het modeljaar 1977.

General Information

Pontiac Trans AM Black & Gold

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Pontiac Firebird is een Amerikaanse auto die werd gebouwd en geproduceerd door Pontiac van 1967 tot 2002. Hij was ontworpen om te concurreren met de Ford Mustang. De introductie gebeurde op 23 februari 1967, vijf maanden na de Camaro van Chevrolet, waar hij zijn platform mee deelde. Dit viel ook samen met de release van de 1967 Mercury Cougar, Ford's upscale, platform-sharing versie van de Mustang.
De naam "Firebird" werd eerder ook gebruikt door GM voor de General Motors Firebird in de jaren 1950 en begin jaren 1960 concept cars.
Het debuut van de tweede generatie voor het modeljaar 1970 werd uitgesteld tot 26 februari 1970, vandaar de populaire aanduiding als 1970½ model, terwijl overgebleven 1969's in de vroege Pontiac literatuur werden vermeld zonder aanduiding van het modeljaar. Deze generatie Firebirds was alleen leverbaar als coupé; cabrioletten waren pas opnieuw leverbaar vanaf 1989.
Pontiac vierde haar 50ste verjaardag in 1976. Om deze gebeurtenis te herdenken, onthulde Pontiac een speciale Trans Am optie op de 1976 Chicago Auto Show. Gespoten in zwart met gouden accenten, was dit het eerste "jubileum" Trans Am pakket en de eerste productie “Black & Gold” special edition. Een verwijderbare T-top ontwikkeld door Hurst zou op alle Y82 LE T/A's worden gemonteerd, maar bleek problematisch bij de installatie en kwaliteitscontrole, waardoor sommige Y82's niet werden geleverd met het Hurst T-top dak. Alle Hurst T-top uitgeruste auto's werden gebouwd in de Norwood (Ohio) fabriek. Het werd een beschikbare optie voor andere Firebirds in 1977.
De Firebird kreeg zijn meest herkenbare voorkant voor het modeljaar 1977.

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes

Wenst u een taxatie van uw youngtimer of oldtimer?

Laat uw gegevens hieronder na,
en wij contacteren u met meer informatie.