Taxatie Porsche 944 Turbo - OldtimerExpertise.be Skip to content

Porsche 944 Turbo

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 3+: Beter dan goed

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Porsche 944 is een sportauto die van 1982 tot 1991 geproduceerd werd door de Duitse autofabrikant Porsche. Hij was bedoeld om de 924 te vervangen. Het was feitelijk ook een sterk gefacelifte versie van dit model, de 944 was moderner, betrouwbaarder en sneller. De 924 werd echter nog tot 1988 als goedkoper alternatief naast de 944-modellen gezet. Het samenwerkingsverbond met Audi bleef in stand bij de ontwikkeling van de 944. Deze auto was het instapmodel van Porsche. Vanaf 1996 werd de Boxster (S) het instapmodel en in 2005 kwam daar de Cayman (S) bij. Bij de introductie van de 944 in 1982 werden alleen tweedeurs coupe modellen gebouwd, pas in 1989 kwamen de eerste cabrioletversies op de markt. De motor bevond zich voorin wat voor een Porsche ongebruikelijk was. Mede deze eigenschap zorgde ervoor dat sommige Porsche-liefhebbers de Porsche 944 evenmin als de Porsche 914 en Porsche 924 modellen als geen échte Porsche beschouwden. Desalniettemin werd de 944 een enorm succes voor Porsche in de jaren '80.
De 944 werd geïntroduceerd in 1982 met een 2,5 liter vier-in-lijnmotor, waarvan het ontwerp werd gebaseerd op één helft van de V8-motor uit de Porsche 928. Terwijl het ontwerp goed overeenkwam met dat van de V8, waren slechts zeer weinig onderdelen uitwisselbaar.
In 1985 introduceerde Porsche de 944 Turbo, een hoog-prestatiesvariant, die intern als 951, en als 952 voor de uitvoering met rechts stuur bekend was. Dit model had een turbocharger en een intercooler versie van de standaardmotor, die 220 pk (217 in de V.S.) bij 6000 t/min opbracht. De Turbo werd gekenmerkt door verscheidene andere veranderingen, zoals een betere aerodynamica, een versterkte versnellingsbak, bredere wielen en een verbeterde vering. Belangrijke veranderingen bij de motor, meer dan dertig over het geheel genomen, werden aangebracht aan de 951 om hogere interne belastingen en hitte te compenseren.
Er zijn 113 070 stuks van de 944 geproduceerd tussen 1982 en 1989, waarvan er 56.921 zijn geëxporteerd naar de Verenigde Staten. 25 107 stuks hiervan waren Turbo’s, waarvan 14 235 voor de Verenigde Staten.

General Information

Porsche 944 Turbo

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Porsche 944 is een sportauto die van 1982 tot 1991 geproduceerd werd door de Duitse autofabrikant Porsche. Hij was bedoeld om de 924 te vervangen. Het was feitelijk ook een sterk gefacelifte versie van dit model, de 944 was moderner, betrouwbaarder en sneller. De 924 werd echter nog tot 1988 als goedkoper alternatief naast de 944-modellen gezet. Het samenwerkingsverbond met Audi bleef in stand bij de ontwikkeling van de 944. Deze auto was het instapmodel van Porsche. Vanaf 1996 werd de Boxster (S) het instapmodel en in 2005 kwam daar de Cayman (S) bij. Bij de introductie van de 944 in 1982 werden alleen tweedeurs coupe modellen gebouwd, pas in 1989 kwamen de eerste cabrioletversies op de markt. De motor bevond zich voorin wat voor een Porsche ongebruikelijk was. Mede deze eigenschap zorgde ervoor dat sommige Porsche-liefhebbers de Porsche 944 evenmin als de Porsche 914 en Porsche 924 modellen als geen échte Porsche beschouwden. Desalniettemin werd de 944 een enorm succes voor Porsche in de jaren '80.
De 944 werd geïntroduceerd in 1982 met een 2,5 liter vier-in-lijnmotor, waarvan het ontwerp werd gebaseerd op één helft van de V8-motor uit de Porsche 928. Terwijl het ontwerp goed overeenkwam met dat van de V8, waren slechts zeer weinig onderdelen uitwisselbaar.
In 1985 introduceerde Porsche de 944 Turbo, een hoog-prestatiesvariant, die intern als 951, en als 952 voor de uitvoering met rechts stuur bekend was. Dit model had een turbocharger en een intercooler versie van de standaardmotor, die 220 pk (217 in de V.S.) bij 6000 t/min opbracht. De Turbo werd gekenmerkt door verscheidene andere veranderingen, zoals een betere aerodynamica, een versterkte versnellingsbak, bredere wielen en een verbeterde vering. Belangrijke veranderingen bij de motor, meer dan dertig over het geheel genomen, werden aangebracht aan de 951 om hogere interne belastingen en hitte te compenseren.
Er zijn 113 070 stuks van de 944 geproduceerd tussen 1982 en 1989, waarvan er 56.921 zijn geëxporteerd naar de Verenigde Staten. 25 107 stuks hiervan waren Turbo’s, waarvan 14 235 voor de Verenigde Staten.

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes

Wenst u een taxatie van uw youngtimer of oldtimer?

Laat uw gegevens hieronder na,
en wij contacteren u met meer informatie.