Skip to content

Saab 900 Turbo S 16v

Kwaliteitsklasse taxatie

Klasse 2-: Net niet uitstekend

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Saab 900 was een auto van Saab Automobile geproduceerd van 1978 tot en met 1998 in twee generaties. De eerste generatie is geproduceerd van 1978 tot en met 1993 (en de cabriolet tot en met 1994). De tweede generatie is geproduceerd van 1993 tot en met 1998. De eerste generatie staat bekend als 900 Classic of 900 Old Generation (OG), de tweede generatie als 900 New Generation (NG).
De Saab 900 classic is ontworpen als vervanger van de Saab 99 in een hoger segment. De eerste Saab 900 classic werd in mei 1978 gepresenteerd. De Saab 900 heeft in zijn geschiedenis vele wijzigingen gehad. Zo kwam in 1984 de eerste 900 classic uit met 16-kleppenmotor naast de 8-kleppenmotor, waarna de 8-kleppenmotor in 1987 uit productie ging. In 1987 werd de grille en het front gewijzigd en in 1988 werd de velgsteek veranderd.
Halverwege de jaren tachtig stelde de president van Saab-Scania of America (Amerikaanse importeur eigendom van Saab AB), Robert J.Sinclair, een cabrioletversie voor om de verkoop te verhogen.
De aanvankelijke productie was niet gepland om groot te zijn, maar de bestellingen bleven binnenkomen en een klassieker was geboren.
De nieuwe auto werd voor het eerst getoond op de Frankfurt Motor Show (IAA) in het najaar van 1983. Het eerste prototype wekte enorme belangstelling en in april 1984 besloot Saab de auto in productie te nemen bij Valmet Automotive in Finland. De productie van de eerste 900 cabriolet startte in het voorjaar van 1986.
De cabriolet had gewoonlijk een turbomotor met 16 kleppen, sommige met intercooler, maar werd vanaf 1991 in bepaalde markten ook aangeboden met een atmosferische motor met brandstofinjectie van 2,1 liter.
Omdat de productiekosten van de 900 nauwelijks rendabel waren vanwege de lange montagetijden en de complexe en dure onderdelen, waren grote besparingsmaatregelen noodzakelijk, die echter tot kwaliteitsverliezen leidden. Drie jaar na de overname van Saab door General Motors werd productie van de succesvolle maar niet meer rendabele eerste generatie 900 stopgezet en vervangen door een opvolger met dezelfde naam, die gebaseerd was op de Opel Vectra.
Van de eerste generatie 900 zijn 908.810 exemplaren geproduceerd.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900#Convertible)

General Information

Saab 900 Turbo S 16v

Kenmerken van het voertuig

Achtergrond merk en model

De Saab 900 was een auto van Saab Automobile geproduceerd van 1978 tot en met 1998 in twee generaties. De eerste generatie is geproduceerd van 1978 tot en met 1993 (en de cabriolet tot en met 1994). De tweede generatie is geproduceerd van 1993 tot en met 1998. De eerste generatie staat bekend als 900 Classic of 900 Old Generation (OG), de tweede generatie als 900 New Generation (NG).
De Saab 900 classic is ontworpen als vervanger van de Saab 99 in een hoger segment. De eerste Saab 900 classic werd in mei 1978 gepresenteerd. De Saab 900 heeft in zijn geschiedenis vele wijzigingen gehad. Zo kwam in 1984 de eerste 900 classic uit met 16-kleppenmotor naast de 8-kleppenmotor, waarna de 8-kleppenmotor in 1987 uit productie ging. In 1987 werd de grille en het front gewijzigd en in 1988 werd de velgsteek veranderd.
Halverwege de jaren tachtig stelde de president van Saab-Scania of America (Amerikaanse importeur eigendom van Saab AB), Robert J.Sinclair, een cabrioletversie voor om de verkoop te verhogen.
De aanvankelijke productie was niet gepland om groot te zijn, maar de bestellingen bleven binnenkomen en een klassieker was geboren.
De nieuwe auto werd voor het eerst getoond op de Frankfurt Motor Show (IAA) in het najaar van 1983. Het eerste prototype wekte enorme belangstelling en in april 1984 besloot Saab de auto in productie te nemen bij Valmet Automotive in Finland. De productie van de eerste 900 cabriolet startte in het voorjaar van 1986.
De cabriolet had gewoonlijk een turbomotor met 16 kleppen, sommige met intercooler, maar werd vanaf 1991 in bepaalde markten ook aangeboden met een atmosferische motor met brandstofinjectie van 2,1 liter.
Omdat de productiekosten van de 900 nauwelijks rendabel waren vanwege de lange montagetijden en de complexe en dure onderdelen, waren grote besparingsmaatregelen noodzakelijk, die echter tot kwaliteitsverliezen leidden. Drie jaar na de overname van Saab door General Motors werd productie van de succesvolle maar niet meer rendabele eerste generatie 900 stopgezet en vervangen door een opvolger met dezelfde naam, die gebaseerd was op de Opel Vectra.
Van de eerste generatie 900 zijn 908.810 exemplaren geproduceerd.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900#Convertible)

General Information

Contacteer ons voor jouw oldtimer taxatie

Kwaliteitsklasse 

Included Taxes